April 3, 2008

Khasiat Ramuan HADI's

Carta Berikut Menerangkan Tentang Khasiat kebaikan ramuan-ramuan yang membantu kita hidup lebih sihat :-

° Lemak
Mengandungi vitamin A, D, E, K yang mudah larut. Menggalakkan pertumbuhan kulit. Membekalkan tenaga dan asid lemak yang penting untuk kesihatan badan.

° Protein
Penting untuk membekalkan haba dan tenaga untukmenggalakkan tumbesaran. Menghasilkan imbangan pH untuk hormon, enzim dan antibody.

° Vitamin A (Retinal)
Penting untuk kesihatan mata, membran mucus kulit. Menghasilkan pigmen untuk penglihatan pada waktu malam dan siang. membantu membentuk gigi dan tulang bayi. Mengawal pembentukan rawan. Membantu menjaga kesihatan sistem pembiakan.

° Vitamin B kompleks
penting untuk metabolisme lemak dan protein dan mengaktifkan semula sistem saraf dan sistem penghadaman serta menyihatkan kulit, mata dan hati.

° Vitamin B1 (Tiamina)
Penting untuk pengeluaran tenaga daripada karbohidrat. Membantu pertumbuhan dan pembaikan tisu. Membantu menjaga kesihatan otot, saraf, tisu penghadaman dan jantung.

° Vitamin B2 (Riboflavin)
Menjaga kesihatan mata, kulit, sistem saraf. Membantu menukar protein kepada tenaga, mengawal pertumbuhan dan perkembangan janin.

° Vitamin B3 (Niasin)
Membantu memetabolismekan protein, lemak dan kaborhidrat. Mengawal pembentukan insulin, tiroksina, pertumbuhan hormon. Memastikan hati, kulit usus kecil dan sistem saraf berfungsi dengan sewajarnya.

No comments: